De krijtlijnen voor het Vlaamse mobiliteitsbeleid werden in april 2019 in een Decreet  betreffende de basisbereikbaarheid hertekend. 'Het mobiliteitsbeleid is erop gericht de bereikbaarheid te garanderen voor een bruisende, actieve en welvarende samenleving. Iedereen moet zich kunnen ontplooien, werken, naar school gaan, spelen, winkelen en ontspannen.

Bezoekers of toeristen moeten vlot hun weg vinden in onze cultuursteden, horeca en evenementen.'

Mooi, maar niet met de lokale mobiliteit en de verkeersborden in Herentals gerekend.

'Correcte en duidelijke verkeersborden in de gemeente basis van vlot lokaal verkeer'

'Als chauffeur van de MMC (Minder Mobielen Centrale) stel ik mij al 5 jaar de vraag wie er nu verantwoordelijk is voor het plaatsen, het controleren en het onderhoud van de verkeersborden op de gemeentewegen : dat is de stad sowieso.'

'Door slijtage en slecht onderhoud zijn verkeersborden praktisch onleesbaar geworden'

'Ik ben me gaan focussen op de slechte toestand van heel wat verkeersborden in de stad.  Dit zijn maar enkele voorbeelden. Veel verkeersborden of onderborden zijn door slijtage en slecht onderhoud praktisch onleesbaar geworden.

Anderen staan dan weer volledige verdraaid, liggen op de grond of passen niet correct in de straat. Ik stel mij de vraag waarom de verkeersdeskundige(n), de stadswachten, of de politie nog niets opmerkten.

Je ziet dat in het Hofkwartier, waar veel keten-winkels zoals, C&A, Kruitvat, Hema, Takko en de CM-apo gehuisvest zijn er niet mag gestationeerd worden. Volgens het verkeersbord E3 is het dus verboden om daar stil te staan en te parkeren. Dit wil zeggen dat de levering aan deze winkels niet kan gebeuren via deze straat. Via welke weg moeten deze winkels dan wel bevoorraad worden want dit gebeurt er uiteraard dagelijks?

Veel chauffeurs zetten vaak de vier richtingaanwijzers aan, wat kan leiden tot een fikse boete. Dat er niet geparkeerd mag worden, tot daar nog aan toe, maar er niet mogen stationeren...dat is wel wat anders.

Ook een chauffeur van de MMC (of elke andere chauffeur) mag geen minder- mobiel persoon even afzetten ter hoogte van bijvoorbeeld de CM.

Dat het nieuwe stadsbestuur heel wat tijd en geld zal moeten investeren om alle verkeersborden in onze stad terug conform de wetgeving in orde te brengen staat buiten kijf.  Er is dus wel heel wat werk aan de winkel voor de verkeersdeskundige(n) en de bevoegde schepen voor mobiliteit.'

Opiniestuk / Johan Temmerman / Nnieuws.